Waarom ReBlue?

geplaatst in: Over ons | 0

De mode industrie is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd: er wordt van aanbieders verwacht dat zij snel en flexibel kunnen leveren en dat voor een lage prijs. Hierdoor liggen winkels zoals H&M en Zara wekelijks weer vol met nieuwe collecties. We spreken dan ook van fast fashion, een trend die grote gevolgen heeft voor de wereld om ons heen.

De mode industrie is verantwoordelijk voor 20% van ‘s werelds afvalwater en voor 10% van de wereldwijde CO2 uitstoot (UN environment, 2018). Deze cijfers worden veroorzaakt door de enorme productie die weer voortkomt uit de grote vraag naar kleding: we willen meer dan we eigenlijk nodig hebben. Kleding die uiteindelijk niet verkocht wordt, wordt uiteindelijk vernietigd, volgens de UN wordt ongeveer iedere seconde één vuilniswagen vol kleding gedumpt of verbrand (2018). Van de kleding die wel wordt verkocht, wordt maar liefst één derde nooit gedragen (NOS, 2019). Dit alles maakt dat de mode industrie op de olie industrie na, de meest vervuilende ter wereld is.  Maar hier wordt nog te weinig bij stil gestaan tijdens het winkelen.

Men is gewend geraakt aan spotgoedkope kleding, ze ervaren eerlijke prijzen als te duur. Veel zijn zich niet bewust van de impact of denken dat het meevalt. Uit onderzoek blijkt dat slechts 6% van het winkelend publiek rekening houdt met duurzaamheid bij het kopen van kleding (Bruinsma, 2017). Neem bijvoorbeeld de spijkerbroek: uit een onderzoek uit 2008 bleek dat 95% van de Nederlanders een spijkerbroek draagt en dat we er gemiddeld 5,4 in de kast hebben liggen (Fygi). Maar weinigen weten dat het ongeveer 7000 liter water kost om één spijkerbroek te kunnen produceren (van Wechem, 2020). De spijkerbroek blijkt naast één van de meeste geliefde kledingstukken ook één van de meest vervuilende te zijn. Toch worden deze vaak weggedaan voordat ze überhaupt versleten zijn en dat is uiterst zonde.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *